Z życia szkoły - BLOG

z życia szkoły

24-06-2022

Wystawa plenerowa klasy pierwszej i drugiej

W dniu zakończenia roku szkolnego uczniowie i rodzice mieli możliwość zwiedzania plenerowej wystawy przygotowanej podczas lekcji plastyki przez uczniów klasy pierwszej i drugiej. Co na niej było przedstawione?LAND ART Zaobserwowaliśmy, że wszystko co nas otacza może być tworzywem dla sztuki - nie tylko płótna, farby, glina czy kamień, ale i piasek, skały, woda, sól czy nawet cały dostępny pejzaż. LAND ART jest obszarem dzieł sztuki, dla których tworzywem oraz budulcem mogą być wszelkie elementy przyrody. W naszych pracach wykorzystaliśmy materiały zebrane wokół budynku Kangurowej Szkoły, ponieważ LAND ART jest ściśle związany z miejscem powstania. W naszych pracach można dostrzec: drewno, kamienie, piasek, ziemię i rośliny. Sztuka ziemi jest nietrwała, ulotna, aż w końcu znika pod wpływem działania natury. Z czasem stanie się znowu częścią przyrody, pozostaje jedynie dokumentacja fotograficzna. PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA Co kryje się za drzwiami? Jaki świat, jakie postacie zobaczyliśmy zaglądając przez dziurkę od klucza? Dokąd zaprowadziła nas wyobraźnia? Zajrzyjcie przez dziurkę od klucza i zgadnijcie do czyjego świata zaglądacie...W KRAINIE MARCA CHAGALLA Wyobraź sobie świat, gdzie nie ma grawitacji. Ludzie, przedmioty i zwierzęta unoszą się swobodnie w powietrzu. Zainspirowani bajkowymi, magicznymi obrazami Marca Chagalla stworzyliśmy prace, w których świat rzeczywisty miesza się z naszymi marzeniami i snami. EKSPERYMENTY Z BARWĄ ? W POSZUKIWANIU NOWYCH FORM Kolory i kształty to podstawowe elementy, dzięki którym powstają obrazy. Nasze abstrakcyjne eksperymenty z formą i kolorem zaowocowały powstaniem prac w technice barwienia papieru bibułą. Nowych form poszukiwaliśmy również tworząc kolorowe odbitki inspirując się tzw. testem Rorschacha. RZEŹBY Z GLINY I POWIETRZA \"Rzeźba jest sztuką otwartej przestrzeni. Potrzeba jej światła dziennego i słońca, myślę, że natura stanowi najlepsze otocznie i uzupełnienie dzieła rzeźbiarskiego\" Henry Moore Impulsem do powstania naszych rzeźb była twórczość Henrego Moorea - artysty, który czerpał inspirację z natury: kamieni, gałęzi, kości i innych organicznych form. Prezentujemy obiekty wykonane z gliny szamotowej, wypalone w piecu.

z życia szkoły

07-10-2021

Wycieczka klas VI i VIII - Górny Śląsk

W dniach 20-22 września br. uczniowie klasy VI oraz VIII wyruszyli na wspólną trzydniową wycieczkę do Krainy Czarnego Złota. Pierwszy dzień upłynął kangurowiczom na górskich wędrówkach i podziwianiu z wysokich wzniesień (Szyndzielnia oraz z wieża widokowa) pięknych krajobrazów Beskidu Śląskiego. Nie lada atrakcją okazał się również, wieńczący pieszą wspinaczkę, zjazd kolejką gondolową. Drugi i trzeci dzień zielonej szkoły, dla kontrastu, uczniowie spędzili w najciemniejszych, tajemniczych i wilgotnych częściach polskich kopalń mieszczących się w Zabrzu. W kopalni GUIDO znaleźli się pod ziemią dzięki autentycznej sztolni, takiej samej, jaką używają górnicy na czynnych kopalniach. Nasi uczniowie słuchając opowieści przewodnika, przemierzyli podziemnymi korytarzami (na poziomach 170 oraz 320 metrów!) ponad 3 km. W czasie wędrówki uczniowie mieli okazję zajrzeć do oryginalnie zachowanych stajni końskich, dowiedzieli się jaką rolę odegrały konie w historii górnictwa oraz jakie zagrożenia czyhają na górników pracujących pod ziemią. W niektórych momentach, dzięki multimedialnym efektom, kangurowicze niemal poczuli je na własnej skórze. Kolejny z punktów programu ? Sztolnia Królowej Luizy ? zachwycił uczniów podziemną, unikatową, ponad 1100 metrowym trasą wodną. W trakcie przepływu łodziami pod samym centrum 170-tysięcznego miasta uczniowie spotkali legendarnego dla Górnego Śląska Skarbnika oraz Utopka. Zanurzeniu w innej rzeczywistości towarzyszyły odgłosy kapiącej wody, panujący w podziemiach światłocień, sztuczne światło, które eksponowało nacieki wapienne oraz, ku zaskoczeniu uczniów, żywe rośliny!- rosnące prawie 40 metrów pod ziemią!\r\nOstatni dzień wycieczki również przeniósł uczniów do niezwykłego świata: nie tego widzianego z lotu ptaka, nie tego ukrytego w podziemiach, ale tego ukazanego w miniaturze! W gliwickim ?Kolejkowie? świat został pomniejszony aż 25 razy! Podziwiając makiety autentycznych budowli ze Śląska np. Dworca Kolejowego w Gliwicach wraz z peronami, gliwickiego ratusza oraz kamienic uczniowie zapoznawali się z topografią śląskiej aglomeracji. Nie na tym jednak koniec...O krok dalej wyobraźnię uczniów poruszyły: westernowe ?Dzikie Gliwice? z saloonem, szeryfem oraz Indianami, a także miniatura statku ?Western River? pływającego po Missisipi. Wszyscy mogli przekonać się, że świat uwieczniony na makietach jest niesamowicie realistyczny...\r\nWspólny wyjazd stanowił również okazję do spędzenia ze sobą dużo wolnego czasu, który był fantastyczną odmianą po trudnym czasie pandemii. Mamy nadzieję, że jesienna zielona szkoła zapoczątkuje naszą naukę poprzez doświadczanie i podróżowanie.

z życia szkoły

29-11-2019

Prezentacja projektów klas 4-6

Za nami bardzo owocny czas TYGODNIA PROJEKTOWEGO! Od poniedziałku do piątku w minionym tygodniu, klasy IV-VI pracowały według projektowego grafiku badając i poszukując informacji na różnorodne tematy. W piątek miała miejsce uroczysta prezentacja wszystkich grup dla pozostałych uczniów i nauczycieli. Poniżej słów kilka o pracy i prezentacji każdej z grup:

PRZYRODA W LEGENDACH
Klasa IV pod czujnym i twórczym okiem Pani Olgi i Pani Weroniki realizowała projekt PRZYRODA W LEGENDACH. Uczniowie, w obrębie klasy pracowali w 4 grupach projektowych poszukując i przetwarzając informacje o zwierzętach, roślinach i zjawiskach przyrodniczych w różnorodnych legendach. Efektem pracy uczniów były cztery prezentacje, wszystkie zgłębiające temat projektowy: multimedialna (gra, krzyżówka i quiz), krótkie przedstawienie o flądrach, prezentacja ukazująca tajniki legend oraz makieta obrazująca legendarne zwierzęta i rośliny.

Klasy V i VI pracowały wspólnie w czterech grupach o zróżnicowanej tematyce.
Uczniowie sami wybierali interesujące ich zagadnienie:

ŻYCIE NA KRAWĘDZI - JAK WYTRZYMAŁE SĄ ORGANIZMY ŻYJĄCE NA ZIEMI
Koordynatorem grupy była Pani Hania - nauczyciel matematyki, oraz Pani Maja - nauczyciel biologii. Grupa uczniów zbierała informacje dotyczące życia różnych organizmów w ekstremalnych warunkach: zimowych, gorących, głębinowych. Poszukując odpowiedzi na nurtujące pytania, uczestnicy wybrali się na spotkanie z polarnikiem na Uniwersytet Jagielloński, w szkole gościli również doświadczonego nurka - tatę jednego z uczestników grupy. Uczniowie podzielili się swoją wiedzą przygotowując bardzo ciekawą prezentację oraz makiety pustyni, krajobrazu arktycznego i głębin oceanicznych. Odpowiadali również na pytania zaciekawionej publiczności.

DRUKOWANIE BEZ DRUKARKI
Grupa pracowała pod opieką Pani Dagmary - nauczyciela plastyki. Uczniowie w ramach pracy projektowej zgłębili wiedzę dotycząca historii druku począwszy od czasów Gutenberga. Odwiedzili NCK, gdzie oglądali pracownię graficzną oraz Muzeum Inżynierii Miejskie, gdzie oglądali maszyny drukarskie, uczestniczyli także w warsztatach praktycznych. Grupa poznała trzy rodzaje druku: wklęsły wypukły i płaski. Efektem pracy uczniów był wernisaż zorganizowany na szkolnej stołówce. Uczniowie zaprezentowali swoje prace, zadbali również o poczęstunek, jak przystało na prawdziwy wernisaż.

BEHIND THE SCREEN - JAK UGRYŹĆ WŁASNĄ PRODUKCJĘ FILMOWĄ
Pani Ola - nauczyciel języka angielskiego, zaprosiła do pracy uczniów szczególnie lubiących język angielski. Uczestnicy nie widzieli innej opcji prezentacji tego, czego się dowiedzieli o kręceniu filmów, jak nakręcić swój własny. Pani Ola podążając za pomysłem grupy, zaprosiła scenarzystkę, która pomogła uczniom napisać scenariusz filmowy, a w kolejnych dniach grupa nakręcała dalsze sceny filmu. Podczas piątkowych prezentacji mogliśmy podziwiać grę aktorską uczniów oglądając projekcję filmu.

SZNEKA Z GLANCEM - CZYLI CO?
Pod tą tajemniczą nazwą krył się projekt, którego koordynatorem była Pani Gosi - nauczyciel języka polskiego. Uczniowie mieli tu szansą dowiedzieć się, ile języków kryje się w języku polskim, zgłębić najbardziej interesujące ich gwary, poznać kulturę regionalną wybranych zakątków Polski. W szkole pojawił się gość, Pani Monika rodowita Ślązaczka, która mówiąc gwarą, opowiadała o swoich rodzinnych stronach i zwyczajach tam panujących. Ostatecznie uczniowie skupili się na trzech gwarach: śląskiej, góralskiej i poznańskiej. Podczas prezentacji mogliśmy oglądać przedstawienie kukiełkowe "Czerwony Kapturek" prezentowane w gwarze śląskiej i poznańskiej, pokosztować regionalnych przysmaków i wysłuchać barwnych opowieści w prezentowanych gwarach.
Tydzień projektowy był dla wszystkich wielką przygodą. Wszyscy uczniowie zaangażowani byli w pracę i z zaciekawienie zgłębiali wybrane tematy. Z wielkim zaangażowaniem podeszli do przygotowań prezentacji, które jakością i poziomem bardzo pozytywnie zaskoczyły!
Podczas tego tygodnia uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe wpisane w podstawę programową takie jak:
- umiejętność współpracy,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje przyrodnicze i matematyczne,
- kompetencje językowe,
- kompetencje społeczne,
- kompetencje informatyczne.

Ewaluacja całości działań jeszcze przed nami, ale już dziś wiemy, że tydzień projektowy wpisze się w nasze coroczne działania!