Metody pracy

Ocenianie kształtujące

W Kangurowej Szkole pracujemy metodÄ… oceniania ksztaÅ‚tujÄ…cego. Ten sposób oceniania pozwala nauczycielowi na efektywniejszy proces nauczania, uczniowi pomaga projektować i doskonalić uczenie siÄ™. Daje informacjÄ™ zwrotnÄ… uczniowi i rodzicowi o postÄ™pach w nauce oraz obszarach do ćwiczeÅ„. Pozwala on także na wiÄ™kszÄ… Å›wiadomość i odpowiedzialność ucznia za zdobywanie wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci.

W naszej szkole uczniowie otrzymujÄ… tylko jednÄ… ocenÄ™ wyrażonÄ… cyfrÄ… - na koniec roku. W ciÄ…gu roku motywacja uczniów opiera siÄ™ na jasno okreÅ›lonych kryteriach sukcesu, z których realizacji dostajÄ… od nauczycieli informacje zwrotne. Każdy uczeÅ„ może postawić sobie także wÅ‚asne cele, w koÅ„cu nie wszyscy tak samo interesujÄ… siÄ™ wszystkimi przedmiotami.

Wszystkich, którzy zastanawiajÄ… siÄ™ jak taki system oceniania wpÅ‚ywa na wyniki egzaminów ósmoklasity, zapewniamy, że wpÅ‚ywa bardzo dobrze :) Nasi absolwencie uczÄ… siÄ™ w wybranych przez siebie szkoÅ‚ach Å›rednich, idÄ… za swoimi możliwoÅ›ciami i ambicjami.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

 

Projekt edukacyjny

Jednym z najskuteczniejszych sposób aktywizowania uczniów do rozwoju jest metoda projektów. W klasach 1-3 zajÄ™cia projektowe odbywajÄ… siÄ™ w trakcie zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz każda klasa realizuje dwa lub 3 wiÄ™ksze projekty w ciÄ…gu roku. W klasach 4-8 na duże dziaÅ‚ania projektowe przeznaczamy caÅ‚y tydzieÅ„ dwa razy w roku. OczywiÅ›cie mniejszymi projektami pracujÄ… nauczyciele na lekcjach.

W pracy metodÄ… projektów jest dla nas kluczowe to co obserwujemy w praktyce, a także potwierdzajÄ… badania (Buchner H., Józefowicz J., Metoda projektu. PodrÄ™cznik) - skuteczność metody w naszej szkole.

Na czym budowana jest ta skuteczność?  Uczniowie pracujÄ… nad: rozwiÄ…zaniem i ocenÄ… problemu, prezentujÄ… wyniki, weryfikujÄ… i rozwijajÄ… swoje umiejÄ™tnoÅ›ci i potrzeby w zakresie autonomii, komunikacji i refleksji w rzeczywistych praktykach życiowych, rozwijajÄ… myÅ›lenie krytyczne, kompetencje przywódcze, uczÄ… siÄ™ odpowiedzialnoÅ›ci i planowania, majÄ… przestrzeÅ„ do pogÅ‚Ä™biania i integrowania wiedzy. Uczniowie uczÄ… siÄ™ pracować z informacjami, akceptować inne opinie, ewaluować pracÄ™ wÅ‚asnÄ… i innych. Projekty dajÄ… możliwość rozwijania cech osobowych, niezbÄ™dnych do wspóÅ‚pracy z innymi ludźmi i rozwiÄ…zywania sytuacji problemowych. PozwalajÄ… na zaangażowanie uczniów w ich wÅ‚asne projekty, co przekÅ‚ada siÄ™ na wyniki w nauce (Pedersen, S. Hobye, M.(2020)).

 

Elementy działań metodą projektu:

  • Najpierw uczeÅ„ poszukuje informacji. Zastanawia siÄ™, gdzie może je znaleźć. Wybiera wiarygodne źródÅ‚a wiedzy, czyta, sÅ‚ucha, oglÄ…da, dotyka, zadaje pytania, klasyfikuje wiadomoÅ›ci, wyciÄ…ga wnioski
  • Kolejnym krokiem w projekcie jest dokumentowanie wiedzy, kategoryzowanie informacji i zapisywanie ich w różny sposób: pisanie, rysowanie, robienie szkiców, matryc, fotografii i reportaży, slajdów, filmów.
  • Zapraszamy ekspertó, idziemy/jedziemy na projektowe wycieczki. ZgÅ‚Ä™biamy tematy samodzielnie iw zespoÅ‚ach. UczeÅ„ - ekspert opowiada o zagadnieniu w przygotowany, usystematyzowany sposób. To dodatkowe utrwalenie wiedzy oraz ćwiczenie wypowiadania siÄ™ i autoprezentacji. Najlepiej pamiÄ™tamy to, czego sami uczymy innych
  • Ćwiczone w trakcie realizacji projektu umiejÄ™tnoÅ›ci takie jak czytanie, pisanie, robienie notatek, planów, prezentacji sÄ… wykonywane po coÅ› – sÅ‚użą zrealizowaniu jasno okreÅ›lonego celu projektowego.
  • UczeÅ„ staje siÄ™ ekspertem w dziedzinie projektu np. zjawisk meteorologicznych, historii Krakowa, zdrowego odżywiania, wody, ekologii, grzybów, sportów ekstremalnych, gier,  pomocy potrzebuijÄ…cym, tetaru, mózgu czy sztucznej inteligencji. Tematy nigdy siÄ™ nie wyczerpiÄ…, bo przychodzÄ… od samych uczniów a czasem tylko od nauczycieli, którzy chcÄ… chÄ™tnym dla danego tematu przekazać jakÄ…Å› fascynajcjÄ™.

Ciekawe i inspirujÄ…ce lekcje

Nauczyciele na lekcjach wspierajÄ… ciekawość poznawczÄ… ucznia poprzez doÅ›wiadczenia, eksperyment, wycieczkÄ™, a także pracÄ™ z podrÄ™cznikami, materiaÅ‚ami ćwiczeniowymi, mÄ…dre wykorzystanie multimediów, Å‚Ä…czenie nowoczesnoÅ›ci- techniki z prostym samodzielnym doÅ›wiadczeniem, eksperymentem, projektem.

Podczas lekcji i zajęć projektowych uczniowie majÄ… możliwość spotkać siÄ™ z ekspertem w danej dziedzinie, np. dietetykiem podczas lekcji o piramidzie żywienia, architektem uczÄ…c siÄ™ o domu, wykÅ‚adowcÄ… akademickim - specjalistÄ… od twórczego myÅ›leni. SzkoÅ‚a wspópracuje ze Å›rodowiskiem akademickim i szeroko wpojetym Å›rodowiskiem edukacyjnym (instytucje kultury, inne placówki edukacyjne, instytucje i stowarzyszenia edukacyjne, sportowe, wspomagajÄ…ce zdrowie psychiczne, jednostki samorzÄ…dowe, wydawnictwa itd). SzkoÅ‚a utrzymuje też staÅ‚y kontakt z Rodzicami uczennic i uczniów, wÅ‚Ä…czajÄ…c ich w poszerzanie horyzontów, korzystajÄ…c z ich wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„.

Nierzadko korzystamy ze Å›wiata przyrody wokóÅ‚ nas i to nie tylko na przyrodzie, biologii czy wf-ie: lekcja o leÅ›nym wierszu poety odbywa siÄ™  na leÅ›nej polanie, rzeczowników i przymiotników też czasem szukamy w zielonym gÄ…szczu. A jak nie w lesie, to na naszym podórku: przypadki rzeczownika wyskakaliÅ›my w klasy, do tego sami sobie wzajemnie sÄ™dziowaliÅ›my. Taki sprawdzian  każdy lubi, tak samo jak biegane dyktando, czy stacje zadaniowe.

Podczas lekcji nauczyciele stosujÄ… najczęściej metody aktywne. PamiÄ™tamy o tym, że czÅ‚owiek najlepiej uczy siÄ™ angażujÄ…c zarówno  wszystkie zmysÅ‚y  jak i emocje. CzÄ™sto używamy gier edukacyjnych,  także tych on-line: dzieci uwielbiajÄ… kahootowe zadania zamiast kartkówki lub powtórkowe lekcje ze sÅ‚ynnymi "kretami" na naszych multitablicach. Czasem sami tworzymy gry; np. zadaniem domowym może być skonstruowanie gry  na temat, którym zajmujemy siÄ™ na lekcjach. ÓsmoklasiÅ›ci uczyli geometrii mÅ‚odszych kolegów. Ależ byli Å›wietnie przygotowani. CzÄ™sto stosujemy też wprawki dramowe, uczniowie odgrywajÄ… scenki, tworzÄ… filmiki prezentujÄ…ce np. treść wiersza. WidzieliÅ›cie keidyÅ› balladÄ™ Mickiewicza w animacji poklatkowej z użyciem klocków Lego?

Dbamy  o relacje miÄ™dzy uczniami  w klasach oraz umiejÄ™tność pracy w grupach. StworzyliÅ›my i realizujemy program profilaktyczno-wyczowawczy: na naszych lekcjach wychowawczych (sÄ… dwie  w tygodniu), wycieczkach, warsztatach i na co dzieÅ„. Zapraszamy zaprzyjaźnionych, sprawdzonych ekspertów w dziedzinie profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego,. Uczniowie dokonujÄ… regularnej samooceny - co i na ile udaÅ‚o siÄ™ zmienić w  zachowaniu, czego nauczyć, co przeformuÅ‚ować, co wzmocnić, gdzie wyciszyć.. Wychowawcy  w tym pomagajÄ…, razem z psychologiem i pedagogiem szkolnym.

Unikamy działania "na pokaz" albo "pokazywania doświadczeń": to sami uczniowie pod opieką nauczyciela przygotowują materiały, odmierzają, przesypują, nalewają, obserwują i wyciągają wnioski. Sami tez często proponują tematy działań projektowych i planują działania wraz z opieknuem projektowej grupy.

Wychodzimy na bliższe i dalsze wyjścia oraz wycieczki, kiedy tylko jest to możliwe.

 

Indywidualizacja pracy

Nauczyciele dostosowujÄ… treÅ›ci programowe do potrzeb i możliwoÅ›ci uczniów. Także zadania domowe sÄ… zróżnicowane. Wspieramy także uczniów zdolnych oraz uczniów potrzebujÄ…cych wiÄ™cej czasu, by zdobywać szkolne umiejÄ™tnoÅ›ci.

Dostosowujemy nie tylko program, ale także formę jego realizacji, aby każde dziecko mogło nabyć umiejętności i wiedzę konieczną do dalszej edukacji.

Wychowanie fizyczne

Wiemy, że potrzeba ruchu dzieci w wieku szkolnym jest ogromna. Organizujemy zajÄ™cia ruchowe tak, by w najlepszy sposób jej sprostać. Ze wzglÄ™du na lokalizacjÄ™ - bliskość Tyniecko - BielaÅ„skiego Parku Krajobrazowego znacznÄ… część lekcji wychowania fizycznego mamy w terenie. Korzystamy z przestrzeni, leÅ›nego otoczenia i uksztaÅ‚towania terenu, w którym pokonujemy przeszkody naturalne, realizujemy marszobiegi, spacery, biegi terenowe, znamy i lubimy zabawy na polankach i wÅ›ród drzew.

Poza zajÄ™ciami w lesie i na szkolnym boisku dzieci odbywajÄ… wychowanie fizyczne w pobliskich obiektach sportowych J&J Sport Center (pÅ‚ywalnia).oraz Kolna (hala sportowa).  Ćwiczymy gimnastykÄ™ i gry zespoÅ‚owe, doskonalimy pÅ‚ywanie.

Chcemy żeby dzieci lubiÅ‚y ruch, podejmowaÅ‚y ruchowe wyzwania, uczyÅ‚y siÄ™ nowych umiejÄ™tnoÅ›ci oraz jak organizować sobie wspólnie zabawy ruchowe. Dzieci w naszej szkole nie korzystajÄ… ze "zwolnieÅ„", uwielbiajÄ… "wf", czekajÄ… na niego i martwiÄ… siÄ™, gdy przepada.

  ZajÄ™cia dodatkowe

Zajęcia dodatkowe są ciekawym uzupełnieniem podstawowego programu szkoły. Nasi uczniowie w każdym roku szkolnym mogą skorzystać z kilku form zajęć do wyboru.

 Zobacz jakie zajÄ™cia dodatkowe realizujemy w szkole.