Klasa 7 - BLOG

Klasa 7

17-01-2020

Centrum Nauki Kopernik i zabytki Warszawy - wycieczka klasy 3

Edukacja wczesnoszkolna to najlepszy czas na zdobywanie wiedzy przez doświadczenia i eksperymenty, dlatego nasze klasy trzecie wyjeżdżają na wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Tegoroczna wycieczka wiązała się także z poznaniem symboli stolicy tj. Syrenki Warszawskiej, Pomnika Małego Powstańca czy Pałacu Prezydenckiego. Podróż do stolicy to także przejazd nowoczesnym pociągiem Pendolino oraz Metrem w Warszawie. Centrum Nauki Kopernik inspiruje do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi, uczeniu się w Koperniku sprzyjają różnorodne przestrzenie edukacyjne. Samo Centrum Nauki Kopernik to kilka godzin zwiedzania i nauki, nasi uczniowie uczestniczyli w Teatrze Wysokich Napięć, podczas którego dowiedzieliśmy się, że światło powstaje nie tylko z energii elektrycznej, czy słonecznej a w dużym stopniu z związków chemicznych, czyli tzw. fotowoltaiki. Uczniowie naszej szkoły uczą się kreatywności na codzień, dlatego wizyta w Majsterkowni CNK pozwoliła na stworzenie wielu zabawnych obiektów latających i wykonanie kreatywnych zadań. Najlepszą zabawę zorganizowali sobie uczniowie w strefie wody, gdzie wiry wodne, pompy wody, akwedukty były polem do współpracy. Wszystkim, którzy wybierają sie do Planetarium Niebo Kopernika polecamy seans „Halo Ziemia”, który jest drugim filmem, stworzonym w Studio Produkcyjnym Planetarium Niebo Kopernika i wyprodukowanym w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Film został wyróżniony na międzynarodowym festiwalu filmowym FullDome w Jenie, film nominowano w kategorii film roku 2017 i otrzymał nagrodę JANUS Directors Award. Na festiwalu filmów planetaryjnych w Brnie w 2017 otrzymał główną nagrodę „Best Movie”. „Halo Ziemia” zabiera nas w podróż śladami sond kosmicznych, niosących ziemski przekaz dla przyszłych pokoleń, a być może również innych mieszkańców Wszechświata. To animowany film o istocie porozumiewania się, zrealizowany w technologii fulldome i przeznaczony do oglądania na sferycznym ekranie planetarium. Dzięki unikatowej technologii widzowie zanurzają się w film, a obrazy, muzyka i dźwięki okalają ich ze wszystkich stron. Było to niesamowite przeżycia i doświadczenie nowoczesnej technologii filmu. Z ogromem doświadczeń wróciliśmy szczęśliwi do Krakowa.

Klasa 7

29-11-2019

Prezentacja projektów klas 4-6

Za nami bardzo owocny czas TYGODNIA PROJEKTOWEGO! Od poniedziałku do piątku w minionym tygodniu, klasy IV-VI pracowały według projektowego grafiku badając i poszukując informacji na różnorodne tematy. W piątek miała miejsce uroczysta prezentacja wszystkich grup dla pozostałych uczniów i nauczycieli. Poniżej słów kilka o pracy i prezentacji każdej z grup:

PRZYRODA W LEGENDACH
Klasa IV pod czujnym i twórczym okiem Pani Olgi i Pani Weroniki realizowała projekt PRZYRODA W LEGENDACH. Uczniowie, w obrębie klasy pracowali w 4 grupach projektowych poszukując i przetwarzając informacje o zwierzętach, roślinach i zjawiskach przyrodniczych w różnorodnych legendach. Efektem pracy uczniów były cztery prezentacje, wszystkie zgłębiające temat projektowy: multimedialna (gra, krzyżówka i quiz), krótkie przedstawienie o flądrach, prezentacja ukazująca tajniki legend oraz makieta obrazująca legendarne zwierzęta i rośliny.

Klasy V i VI pracowały wspólnie w czterech grupach o zróżnicowanej tematyce.
Uczniowie sami wybierali interesujące ich zagadnienie:

ŻYCIE NA KRAWĘDZI - JAK WYTRZYMAŁE SĄ ORGANIZMY ŻYJĄCE NA ZIEMI
Koordynatorem grupy była Pani Hania - nauczyciel matematyki, oraz Pani Maja - nauczyciel biologii. Grupa uczniów zbierała informacje dotyczące życia różnych organizmów w ekstremalnych warunkach: zimowych, gorących, głębinowych. Poszukując odpowiedzi na nurtujące pytania, uczestnicy wybrali się na spotkanie z polarnikiem na Uniwersytet Jagielloński, w szkole gościli również doświadczonego nurka - tatę jednego z uczestników grupy. Uczniowie podzielili się swoją wiedzą przygotowując bardzo ciekawą prezentację oraz makiety pustyni, krajobrazu arktycznego i głębin oceanicznych. Odpowiadali również na pytania zaciekawionej publiczności.

DRUKOWANIE BEZ DRUKARKI
Grupa pracowała pod opieką Pani Dagmary - nauczyciela plastyki. Uczniowie w ramach pracy projektowej zgłębili wiedzę dotycząca historii druku począwszy od czasów Gutenberga. Odwiedzili NCK, gdzie oglądali pracownię graficzną oraz Muzeum Inżynierii Miejskie, gdzie oglądali maszyny drukarskie, uczestniczyli także w warsztatach praktycznych. Grupa poznała trzy rodzaje druku: wklęsły wypukły i płaski. Efektem pracy uczniów był wernisaż zorganizowany na szkolnej stołówce. Uczniowie zaprezentowali swoje prace, zadbali również o poczęstunek, jak przystało na prawdziwy wernisaż.

BEHIND THE SCREEN - JAK UGRYŹĆ WŁASNĄ PRODUKCJĘ FILMOWĄ
Pani Ola - nauczyciel języka angielskiego, zaprosiła do pracy uczniów szczególnie lubiących język angielski. Uczestnicy nie widzieli innej opcji prezentacji tego, czego się dowiedzieli o kręceniu filmów, jak nakręcić swój własny. Pani Ola podążając za pomysłem grupy, zaprosiła scenarzystkę, która pomogła uczniom napisać scenariusz filmowy, a w kolejnych dniach grupa nakręcała dalsze sceny filmu. Podczas piątkowych prezentacji mogliśmy podziwiać grę aktorską uczniów oglądając projekcję filmu.

SZNEKA Z GLANCEM - CZYLI CO?
Pod tą tajemniczą nazwą krył się projekt, którego koordynatorem była Pani Gosi - nauczyciel języka polskiego. Uczniowie mieli tu szansą dowiedzieć się, ile języków kryje się w języku polskim, zgłębić najbardziej interesujące ich gwary, poznać kulturę regionalną wybranych zakątków Polski. W szkole pojawił się gość, Pani Monika rodowita Ślązaczka, która mówiąc gwarą, opowiadała o swoich rodzinnych stronach i zwyczajach tam panujących. Ostatecznie uczniowie skupili się na trzech gwarach: śląskiej, góralskiej i poznańskiej. Podczas prezentacji mogliśmy oglądać przedstawienie kukiełkowe "Czerwony Kapturek" prezentowane w gwarze śląskiej i poznańskiej, pokosztować regionalnych przysmaków i wysłuchać barwnych opowieści w prezentowanych gwarach.
Tydzień projektowy był dla wszystkich wielką przygodą. Wszyscy uczniowie zaangażowani byli w pracę i z zaciekawienie zgłębiali wybrane tematy. Z wielkim zaangażowaniem podeszli do przygotowań prezentacji, które jakością i poziomem bardzo pozytywnie zaskoczyły!
Podczas tego tygodnia uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe wpisane w podstawę programową takie jak:
- umiejętność współpracy,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje przyrodnicze i matematyczne,
- kompetencje językowe,
- kompetencje społeczne,
- kompetencje informatyczne.

Ewaluacja całości działań jeszcze przed nami, ale już dziś wiemy, że tydzień projektowy wpisze się w nasze coroczne działania!